Please enable JS
HOME /OFERTA/IDENTYFIKACJA WIZUALNA

IDENTYFIKACJA WIZUALNA FIRMY



Identyfikacja wizualna w procesie budowy i rozwoju firmy

Kiedy powstaje nowa firma należy sformułować precyzyjnie założenia filozofii organizacji, określić jej najbardziej istotne cechy oraz charakter wizerunku na którego wykreowaniu najbardziej nam zależy. Na tym etapie niezbędne wydają się ustalenia dotyczące dzoałalności firmy, jej profilu, potencjalnych klientów oraz konkurentów, a także rozważania dotyczące tych aspektów kultury, które mają wpływ na gusta i preferencje konsumentów. Analiza konkurencji umożliwia menadżerom zdobycie wiedzy o sposobach podejścia do kwestii tożsamości wśród konkurencyjnych na rynku przedsiębiorstw. Tego typu analizy mają decydujące znaczenie w procesie pozycjonowania własnego przedsiębiorstwa jeśli chodzi o jego wizerunek, tak, aby wyróżniało się ono na tle innych, działających w podobnej branży podmiotów.

Kolejną, wartą uwagi kwestią jest analiza wrażeń wywoływanych przez estetykę przedsiębiorstwa. Stanowi ona jedno z najbardziej kluczowych zadań przed wdrożeniem na rynek nowej marki. Tego rodzaju badania pokazują w jaki sposób w danej branży podchodzi się do zagadnienia estetyki i projektowania, jakie stosuje się rodzaje logo, jakie stosuje się kolory, z jakimi konfiguracjami mamy do czynienia, jak często wprowadza się zmiany w tej gałęzi, czy poszczególne elementy estetyki są w jakiś sposób charakterystyczne. Na podstawie badań/analiz, studio graficzne może określić problem oraz cele, na którymi powinniśmy się skoncentrować, a które trzeba zrealizować w projekcie tożsamości wizualnej.
Bardzo ważne jest konsekwentne wdrażanie systemu identyfikacji wizualnej, według ściśle określonego harmonogramu. Harmonogram taki obejmuje szkolenia pracowników, seminaria, pokazy, zmianę oznakowania wewnątrz, na zewnątrz oraz w otoczeniu firmy, projektowanie i drukowanie akcydensów firmowych lub określenie zasad wystroju i architektury wnętrz przedsiębiorstwa. Niektóre firmy stosują jeszcze bardziej zaawansowane metody zarządzania tożsamością, obejmujące architekturę budynków czy terenów zielonych...

Po zrealizowaniu projektu należałoby przeprowadzić badania, aby sprawdzić czy nowo wprowadzony projekt odniósł sukces na rynku. Nawet tożsamość i wizerunek firm, którym się powiodło, ze względu na zmieniające się gusta społeczne, co jakiś okres powinny go badać, aktualizować i unowocześniać. Zaniechanie tego typu działań, w szybko zmieniającej się rzeczywistości może doprowadzić do utraty wpływu i oddziaływania na konsumentów. Dlatego też trzeba śledzić reakcje klientów będące miernikiem ich potrzeb natury estetycznej. Podobnie jak agencje reklamowe sprawdzają poziom świadomości odbiorców względem konkretnej marki i jej wizerunku, tak firmy powinny badać, czy aby nie zmieniło się postrzeganie stylu wprowadzonego przez kolor, typografię czy formę. Ten rodzaj tożsamości posiadają przedsiębiorstwa, które konsekwentnie używają ujednoliconej identyfikacji wizualnej, tej samej nazwy oraz identycznej estetyki na wszystkich polach swojej działalności i w przypadku wszystkich swoich marek. Wytwarza to poczucie monolitycznej tożsamości, dzięki której organizacja utożsamiona zostaje niejako ze swą marką.

Organizacje z tożsamością marek, będące najczęściej firmami działającymi w przemyśle konsumenckich towarów opakowanych, ustanowiły zauważalne na rynku rodzaje tożsamości marek. Jednakże ich macierzysta organizacja jest ledwo znana konsumentom, gdyż jej własna tożsamość nie jest dobrze prezentowana w działaniach marketingowych. Elementy tożsamości wykorzystywane są na szeroką skalę dla marek (w formie atrakcyjnego opakowania, etykiety, materiałów promocyjnych, reklam) a niemal wcale dla organizacji. Ich logo, identyfikacja wizualna, schemat kolorystyczny i pozostałe elementy estetyki różnią się od analogicznych elementów firmy. Tożsamość marek może być kreowana w sposób intencjonalny (choćby w przypadku systemu zarządzania marką) lub poprzez nabywanie poważniejszych marek, które mają o wiele większy potencjał własny.


Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna (ang. Corporate Identity) to zestaw zaprojektowanych obiektów, które określają styl wizualny firmy. Podstawowy pakiet Corporate Identity zazwyczaj zawiera następujące elementy: logo, papier firmowy, koperty i wizytówki. Styl materiałów korporacyjnych ma zasadnicze znaczenie dla wszelkiej działalności marketingowej firmy.
Opracowania profesjonalnego systemu identyfikacji wizualnej wymaga pracy zawodowych projektantów i menedżerów. Dlatego wybierając studio graficzne, które ma zaprojektować dla nas znak firmowy lub opracować kompletny system identyfikacji wizualnej, powinniśmy wybrać ofertę studia kreatywnego, mogącego pochwalić się doświadczeniem popartym portfolio i osiągnięciami w tej dziedzinie (konkursy itp.). Logo firmy powinno wyglądać tak samo dobrze gdy jest wykonane z 15-sto metrowych liter i umieszczone przed siedzibą firmy jak i 15-sto milimetrowe wydrukowane na wizytówce. Biorąc pod uwagę fakt, że logo firmy będzie wykorzystywane na wszystkich nośnikach i na wielu płaszczyznach, wybór znaku firmowego staje się jedną z najważniejszych decyzji podczas zakładania przedsiębiorstwa.


Projektowanie identyfikacji wizualnej firmy - proces

  1. Zbieramy i analizujemy informacje dot. segmentu rynku na którym funkcjonuje firma/organizacja
  2. Projektujemy i przedstawiamy kilka wstępnych koncepcji logo/logotypu
  3. Tworzymy wariacje dot. sugerowanego znaku (forma, kolorystyka, czcionka, kompozycja)
  4. Konsultujemy projekty z Klientem i wybieramy znak graficzny do dalszej realizacji
  5. Dopracowujemy właściwy znak graficzny (ustawiamy światło pomiędzy literami, wprowadzamy korekty poprawiające czytelność, dopracowujemy skład kolorystyczny logo etc.)
  6. Po akceptacji Klienta, przygotowujemy projekt do druku lub produkcji
  7. Przekazujemy projekt do Klienta, drukarni lub producenta
Identyfikacja wizualna

ZOBACZ PRZYKŁADOWE PROJEKTY IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ

UP